SPOTKANIA ADAPTACYJNE W AKACJOWYM PRZEDSZKOLU

W dniach 24-31 sierpnia nasze przedszkole organizuje dni adaptacyjne. Do wspólnej zabawy zapraszamy zapisane do nas dzieci. Zajęcia będą się odbywać w godz. 9- 13.00. Podczas takich spotkań dzieci będą uczestniczyć w zabawach i zajęciach, które mają na celu zapoznanie z nowymi kolegami i koleżankami, co znacznie ułatwia adaptację dziecka w przedszkolu. Ponadto spotkania adaptacyjne kształtują pozytywny stosunek do przedszkola i nauczycielek, przez co zmniejsza się lęk dziecka przed nowym i nieznanym. Takie spotkania nie rozwiążą wszystkich problemów, ale z całą pewnością zmniejszą ich siłę i natężenie.

PLAN SPOTKAŃ ADAPTACYJNYCH:

I SPOTKANIE - „Czas się poznać moi mili”, „Zwiedzamy naszą salę”

  • zrobienie i przyklejenie wizytówek z imionami
  • zabawy integracyjne, dzięki którym dzieci poznają i oswajają się ze swoimi imionami: Kłębuszek przyjaźni - Nauczycielka razem z dziećmi tworzy krąg. Prowadząca trzyma kłębek włóczki i mówi: "To jest kłębuszek przyjaźni. Z jego pomocą poznajemy imiona". Przedstawia się: "Mam na imię…", a następnie, rozwijając kłębuszek, prosi dzieci o podanie imion.
  • zapoznanie z salą, łazienką - pokazujemy gdzie umyć ręce, gdzie są toalety.
  • zabawy ze śpiewem i tańcem „Ja przedszkolak” - wykonanie pracy plastycznej - wystawa prac

Na początku i na końcu spotkania utrwalamy imiona dzieci.

II SPOTKANIE - „Bawimy się w ogrodzie przedszkolnym”

  • Moje imię - Siedzimy w kręgu. Wyznaczona osoba podaje swoje imię i dodaje coś o sobie, np. "jestem wesoła Ania". Kolejna osoba powtarza usłyszaną informację: "Ty jesteś wesoła Ania" i dodaje np. "A ja jestem piłkarz Rafał".
  • Krótka rozmowa na temat stosowania reguł bezpiecznej zabawy. Zwrócenie uwagi na nie oddalanie się od grupy.
  • zapoznanie z placem przedszkolnym
  • wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym
  • swobodne zabawy w salach przedszkolnych

Rozweselanie smutnego
Zabawa w dwójkach. Jedna osoba usiłuje być poważna, smutna, zatroskana. Partner ma za zadanie ją rozweselić. Kiedo tomu się uda, następuje zamiana ról. - wykonanie pracy plastycznej o dowolnej tematyce - opowiadanie o swoich pracach

III SPOTKANIE - "Bawimy się wspólnie" Przedstawiamy się

  • Wszyscy siedzą w kręgu, nauczyciel bierze maskotkę i przedstawia się w następujący sposób: "Witam Cię misiu, jestem Asia". Następnie podaje maskotkę najbliżej siedzącemu dziecku. Dziecko przedstawia się w podobny sposób i podaje maskotkę kolejnej osobie.
  • FIGURKI dzieci poruszają się przy muzyce, na sygnał zatrzymują się tworząc „figurę”
  • PARY na hasło „pary” dzieci dobierają się w pary, w zamkniętych kółeczkach tańczą,
  • BĘC na hasło dzieci siadają w siadzie skrzyżnym, i prostują plecy, ręce układają na kolanach,
  • KOŁO dzieci sprawnie ustawiają się w obrębie koła,
  • JESTEM SOBIE PRZEDSZKOLACZEK zabawa ruchowa przy śpiewie piosenki, dzieci maszerują w obrębie koła, dobierają się parami, klaszczą w dłonie
  • NARYSUJ , NAMALUJ, ODRYSUJ zaproszenie dzieci do stolików, wybór techniki plastycznej, odrysowywanie szablonów, lub wykorzystanie gotowych kart pracy z „kolorowanek”. Wybór przez dziecko małego lub dużego formatu kartki. Rodzic przykleja na kartce kolorowy pasek z imieniem dziecka. Umieszczenie prac na tablicy w sali. Wspólne oglądanie prac.

Na początku i na końcu spotkania utrwalamy imiona dzieci.

IV SPOTKANIE

  • „Całusek” - W kole – podaj swoje imię i prześlij całusek do osoby, która siedzi obok ciebie.
  • „Słonko świeci – deszcz pada” - Przy dźwiękach tamburyna i na hasło „słonko świeci” dzieci chodzą, biegają , podskakują. Na hasło „deszczyk pada” biegną pod parasole (rodzice tworzą je ze swoich ramion) do rodziców siedzących w kole.
  • „Dreszczyk” - Dzieci leżą na brzuchu, głowa ułożona na rękach, obok siedzi rówieśnik. Dzieci powtarzają słowa wierszyka i wykonują zademonstrowane przez nauczycielkę czynności na ciele dziecka.
    Tędy płynie rzeczka (ruch falisty od głowy do bioder)
    Idzie pani na szpileczkach (stukanie palcami wzdłuż kręgosłupa)
    Tu przebiegły konie – patataj (stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa)
    Tędy przeszły słonie (klepanie dłońmi)
    A tu idzie szczypaweczka (leciutkie szczypanie od krzyża do głowy)
    Zaświeciły dwa słoneczka (dłonie otwarte, palce złączone, masaż spiralny wzdłuż kręgosłupa)
    Spadł drobniutki deszczyk (lekkie pukanie wszystkimi palcami)
    Czy przeszedł cię dreszczyk (lekkie szczypanie szyi).
  • „Kółko graniaste” - zabawa w kole.
  • „Chodzi lisek” – zabawa w kole.

V SPOTKANIE

  • Powitanie - podaj swoje imię i uściśnij dłoń tego, kto siedzi najbliżej.
  • Zabawa ruchowa - Nauczycielka gra na tamburynie, dzieci swobodnie biegają, gdy tamburyn ucichnie, dzieci stają nieruchomo.
  • Zabawa przy piosence "Uśmiechnięte buzie"
    Tekst:
    Kropka, kropka.
    Kreska, kreska.
    Okrągłe kółeczko.
    Uśmiechnięte mamy buzie,
    jak złote słoneczko. (nauczycielka pokazuje: oko, oko, nos, usta, całą głowę)
    •wskazywanie wzajemnie na sobie części twarzy, zgodnie z tekstem piosenki,
    •nauczycielka prosi dzieci; pokaż, gdzie masz brzuszek, gdzie mama ma oko, itp.
  • swobodne zabawy z rówieśnikami

VI SPOTKANIE

  • Powitanie - podaj imię i prześlij iskierkę ( uścisk dłoni) do najbliższej osoby. "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg - niech wróci do mych rąk"
  • dowolne zabawy dzieci
  • Zabawa w parach przy muzyce „Marsz z woreczkami”- wszyscy maszeruję w takt muzyki z woreczkami w dłoniach. Na ustalone hasło umieszczają woreczki: na głowie, pod pachą stają na nim, podrzucają do góry itp.
  • przystąpienie do wykonania pracy plastycznej "wspomnienie z wakacji" - technika dowolna. Wywieszenie prac plastycznych.
  • Zabawa w parach „Lustra”- dziecko stoi naprzeciwko swojego rówieśnika. Dziecko robi różna ruchy i miny, kolega/koleżanka musi go naśladować. Zmiana ról.
  • zabawa w ogrodzie, na placu zabaw.
  • wykonywanie prostych łamigłówek w sali przedszkolnej, kolorowanie znanych postaci bajkowych.
  • swobodna zabawa